donorweek 2013

DonorWeek 2013

Vandaag is de laatste dag van De Donoweek 2013.   -14 tot en met 20 oktober
Nederland vraagt een week lang aandacht voor dit onderwerp en vraagt jou om ook donor te worden!
Een onderwerp wat ik heel belangrijk vind en daarom schrijf ik er vandaag een blog over.

Ben jij al donor?

Orgaandonatie
Ik vind het gebaar en de gedachten erachter net zo mooi als de naam zelf. Geven zonder te nemen.
Jou leven stopt wanneer het nieuwe leven van een ander begint.
Mooi, ontroerend en verdomd confronterend!

“Nederland heeft meer orgaandonoren nodig. Ongeveer 1 op de 5 mensen is bereid om donor te worden. Tegelijkertijd hebben honderden mensen een nieuw orgaan of weefsel nodig. Elk jaar overlijden mensen terwijl ze op de wachtlijst voor bijvoorbeeld een nieuw hart of lever staan. De overheid roept iedereen daarom op zich te laten registreren in het Donorregister”.  – De Rijksoverheid.


Oproep

Als 18 jarig meisje kreeg ik al snel na mijn verjaardag dé beruchte enveloppe op de deurmat. De brief met daarin de vraag of ik iets van mijn lichaam wilde doneren als er iets met mij zou gebeuren. Op dat moment werkte ik nog in de zorg en werd ik dagelijks geconfronteerd met lichamen met gebreken. Ook mijn lichaam werkte niet naar behoren -maar dat zat toen duidelijk nog tussen de oren- en daarom was mijn besluit makkelijk gemaakt. Ja! Ik doneer mijn organen.
Geen twijfel, geen vragen. Gewoon een Ja!

Keerpunt
Op mijn 21ste kreeg ik mijn diagnose. Dit veranderde mijn kijk op orgaandonatie echter niet.
Het moment dat ik las dat ME via bloed overgedragen kán worden echter wél. Er is namelijk een grote kans dat het bloed afwijkingen,entero- en herpesvirussen bevat. Dat was voor mij het omslagpunt en ik heb mij gelijk afgemeld als donor.

Mijn visie op het doneren van MIJN organen: 
-let op niet de visie op het doneren van organen in het algemeen!- 
Mocht er iets met mij gebeuren en ik doneer mijn organen.
Dan red je iemands leven en geef je diegene ME erbij cadeau..
Iets wat ik mijzelf nooit zou kunnen vergeven!

Bewustwording | Ademloos & Grenzeloos
Het boek ‘Ademloos’ van Kim Moelands, geeft je een eerlijke blik in het leven van 2 chronisch zieke mensen met CF -Cystic Fibrosis, taaislijmziekte-.
Recentie: ‘Een hartverscheurend én hartverwarmend document over liefde, dood en wat er daarna nog overblijft

[Bron]


Het vervolg op ‘Ademloos’ is ‘Grenzeloos’, hierin beschrijft ze haar eigen strijd tegen CF.
Beiden verhalen schetsen een reëel, ontroerend en confronterend beeld waarom orgaandonatie belangrijk is.

Wil je meer lezen over Kim Moelands en haar boeken? Klik dan hier.

Donorweek
Deze week vind ik nog steeds een super goed initiatief. Mensen mogen en moeten bewuster gemaakt worden van de term ‘orgaandonatie’. Zich bewuster worden van het feit dat gezondheid niet van vanzelfsprekend is en dat jij met jou organen mensenlevens kan redden en verlengen.

En vanaf daar is het natuurlijk nog steeds jou eigen keuze of je donor wordt of niet.
Het belangrijkste is dat je jou keuze registreert!

Ondanks dat mijn leven nu een stuk stabieler is geworden en ik nu goed kan leven met het hebben van chronische labeltjes, blijf ik bij mijn besluit om mijn organen niet te doneren. Omdat naar mijn inzicht gezondheid het belangrijkste bezit is van een mens. En zolang er geen goed onderbouwd wetenschappelijk onderzoek is gedaan om het tegendeel te bewijzen, wil ik geen risico lopen om iemand te besmetten.
Ik wil, mag én kan het niet doorgeven.

Wil jij jezelf als donor registreren?  Klik dan hier!

Heb jij je keuze al gemaakt?
signature Linda

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

