Tag

Mind & Lifestyle | Tag van de Jonge Vrouw

Anne riep begin oktober een nieuwe tag in het leven: de Tag van de Jonge Vrouw.
Uiteraard in het kader van mijn Maand van de Jonge Vrouw, een thema waar zij deze maand vol passie over schrijft op haar blog  vierentwintiglentes. Een aanrader, echt waar!
Deze tag bestaat uit tien uiteenlopende vragen die te maken hebben met het vrouw-zijn, opgroeien en feminisme.
Ik kreeg de tag van Marjolein, ‘A spoonful of Dork’ en ik werd meteen enthousiast! Hierbij mijn verhaal!

Linda
Op in 1989 kwam ik in januari uit mijn moeder rollen. Een klein schattig baby kiekje wilde ik jullie niet onthouden en leek mij leuk om mee te beginnen! Hier begint het immers, het kneden, groeien en ontwikkelen!

Blog 1

Opgroeien: Linda’s playground!
Als kleine meid vond ik opgroeien geweldig, de wereld lag aan mijn voeten en ik zag hem als één grote speeltuin. Ik was ook niet een echt meisje, meisje. Ik had wel een paar poppen en ik knutselde wel wat, liever was ik met mijn broertjes aan het buiten spelen. Hutten en vlotten bouwen, met de fiets crossen, dit groeide uit naar een cross brommer, auto (een afgeschreven Peugeot 309) en later op de middelbare school een quad. We wonen op een boerderij en dat maakte dit allemaal mogelijk. awesome right!🙂

Blog 2

Ik was vooral praktisch gekleed, zo kon ik buiten ravotten wat ik wilde!

Opgroeien was niet altijd een pretje
De middelbare school was ook de periode waarin ik opgroeien iets minder leuk begon te vinden. Van een kleine dorpse school ging ik naar een middelbare school waar weinig mensen het buiten leven kende zoals ik. Er kwam veel op mij af en dat bracht veelal onzekerheden met zich mee. Na een jaar besloot ik naar het Wellantcollege over te stappen en was daar iets meer op mijn plek. Toch herinner ik ook daar vooral mijn onzekerheden en het gevoel ‘erbij te willen horen’, want ja, dat wat reuze belangrijk in die tijd.

Trotse momenten en aspecten
Het moment waar ik het meest trots op ben is dat ik nadat mijn gezondheid en leven in elkaar stortte ik nu, langzaam aan de draad weer op kan pakken. Ik ben in 2010 bijna volledig bedlegerig geweest voor lange periodes achter elkaar. Van een kleine activiteit als wandelen, een etentje of uitgaan (als je jong bent wil je nou eenmaal graag alles meegemaakt hebben) moest ik dagen tot weken bijkomen. Ze zeggen weleens dat je gezondheid het belangrijkste bezit is, dat kan ik alleen maar beamen. Wanneer je gezondheid weg valt, valt langzaam alles om je heen weg. Nu ik alles na een lange periode van onderzoeken, behandelingen en experimenteren* met medicijnen langzaam weer wat grip op mijn leven krijg ben ik daar stiekem wel ape trots op!

*Experimenteren: de medicijnen die ik voor M.E. (Myalgische Encefalomyelitis) en Fibromyalgie gebruik zijn vaak experimenteel (wel voorgeschreven door artsen). Ze weten de oorzaak niet van de ziekte en daarom is er ook nog geen vaste behandeling voor die getest is.

Linda on a mission

Dit is een inspanningstest die ik moest afleggen om mijn diagnose M.E. te krijgen.

En een heugelijk moment vind ik toch zeker wel het moment dat mijn eerste verhaal gepubliceerd werd in een boek! Nu, alweer bijna een jaar geleden.

Mijn ultiem jeugdsentiment
Dit vind ik best een lastige vraag omdat ik terug kijk op vele mooie en leuke gebeurtenissen. Wat er voor mij uitspringt zijn de -verre- reizen die ik al vroeg maakte. Reizen maakt je zoveel wijzer en rijker door het mee proeven van andere culturen en gewoontes.

Mijn persoonlijke groei
Als ik door mijn oude foto’s heen blader vraag ik mij weleens af waar ik in hemelsnaam zat met mijn gedachten. De modegril van kort en gekleurd haar met wijde t-shirts kan ik mij nog pijnlijk goed herinneren!
Verder ben ik een meisje geweest dat vooral droeg waar ze zich lekker in voelde en wisselde daarom veel van kapsel en kledingstijl.
De foto’s die er voor mij het meeste uitsprongen heb ik vanaf 2007 voor jullie op een rijtje gezet.

Collage 1

2007: Deze foto is op mijn stageplek genomen op een activiteiten centrum. Vreselijk slecht geleed hahaha!
2008: Dé foute party van mijn tante, fout kleden was een must.
2008: Dit was wel mijn basic ‘bruine’ look van het jaar.
2009: Mijn cross outfit, ik was mijn wilde haren toen nog lang niet kwijt.
2009: Werkoutfit. Zwart en kleuren, ik mixte van alles door elkaar!
2009: Experimenteren met kapsel, een pony geknipt.

Collage 2

2010: Nog voor het vuilniszakken jassen tijdperk, gelukkig aan de andere kant van de wereld gemaakt!
2010: Met een vriendin een fotoshoot gedaan in de sneeuw.
2011: Na mijn bedlegerige periode werd ik wat zwaarder, laagjes waren ideaal om me in te verstoppen. Het vermoeide masker wat toen over mijn gezicht hing was erg tekenend voor die tijd, vandaar een foto van opzij.
2012: De kilo’s gingen er langzaam weer vanaf en de jurkjes mochten weer uit de kast.

Collage 32013 is zeker het jaar waarin ik voor het eerst écht lekker in mijn vel zit. En zelf kan ik dat op de foto’s ook heel goed zien. Het vermoeide is uit mijn gezicht en ik voel mij ook echt lekker in mijn kleding. Variëren vind ik nog steeds erg leuk, van netjes, zwart/wit, kleurrijk, stoer, boers en chique.

Feminisme
Zelf ben ik een dame met een eigen wil, ik hou ervan om zelfstandig te zijn en ik mag wel zeggen dat ik daar op het werk (gehandicapten zorg) mij daar best aardig in geprofileerd heb. In mijn carrière als chronisch zieke heb ik ook graag bij doktersbezoeken graag de touwtjes in handen. Zelf vind ik dat ik in zulke dergelijke situaties op kom voor mijn eigen mening, sommige artsen vinden het mateloos irritant. Wel ben ik heel dankbaar dat dit in Nederland mogelijk is!

Heb jij weleens ervaren dat je anders (positief/negatief) werd behandeld vanwege je geslacht?
Feminisme in landen waar vrouwen erg worden onderdrukt zetten mij aan het denken. Ik heb zelf in Tunesië en Marokko gemerkt dat mannen er niet van gediend zijn wanneer een vrouw afdingt bij het kopen van spullen en het bestellen van een drankje. Je word daar gezien als een lustobject en niets meer of minder.

Wat zou je tegen je moeder willen zeggen?
Ik wil mijn moeder bedanken voor alle goede zorgen van alle jaren. Het was én is thuis een warm bad met veel vrijheid. We (mijn broertjes en ik) hebben veel dingen mogen uitproberen zonder dat er moeilijk over gedaan werd. Zo hoefde wij niets stiekem te doen en was de wereld écht één grote speeltuin!

En natuurlijk geef ik deze tag door!
Aan 3 vrouwen die in mijn ogen extra sterk zijn omdat zij ook met chronische labeltjes leven:

Dat ik jullie heb getagd betekent niet dat je mee moet doen, maar als je het leuk vind ben ik wel heel benieuwd naar jullie blik op het leven als jonge vrouwen en feminisme. Juist omdat jullie net iets anders in het leven staan als de ‘gemiddelde’ Nederlandse vrouw. En ja, dat is een compliment! 
Uitleg over de tag en de vragen vind je op deze pagina.

Heb jij de tag al ingevuld?
signature Linda

8 thoughts on “Mind & Lifestyle | Tag van de Jonge Vrouw

  1. Pingback: My Daily Lifestyle | Tag: 10 Days of Favorites! | Linda's Lifestyle

  2. Pingback: My Daily Lifestyle | October | Linda's Lifestyle

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

