Family first | Ook als afstand niet dagelijks te overbruggen is

Family first’, Jay Z verwoorde het al prachtig op zijn nieuwe album. En hij heeft gelijk. Vrienden kies je zelf uit, familie word je gegeven of je er blij mee bent of niet. Het zijn bloedbanden die je de rest van je leven met je meedraagt. Ik ben trots en gezegd met mijn familie. En o, wat doet het dan zeer als je niet slechts minuten van elkaar verwijderd bent, maar kilometers, die slechts met een vliegtuig voorbij vliegen als uren.

Reisvirus. Al vanaf jongst af aan heb ik het honger-naar-meergen in mijn lijf. Verkocht aan avonturen over de grens, grensverleggende vonturen om je horizon te verbreden en je rugzak te vullen met nieuwe lessen en oude wijsheden. Mijn slechte lichamelijke conditie heeft mijn voeten aan de Nederlandse bodem gehouden. Mijn broertje koos wel voor het avontuur, deed een opleiding, kreeg een kans en pakte deze met beide handen aan. Ik mag vanaf de zijlijn meegenieten en tripjes maken om hem te bezoeken!

Familie hebben in een ander land. Het heeft zo zijn voordelen maar deze wegen niet altijd op tegen de nadelen voor de thuisblijvers. Zo heb ik familie in Australië en woonde mijn broertje afgelopen jaar op Kreta (een populair Grieks vakantie eiland). Onwijs tof voor hen en een groot gemis voor de thuisblijvers.

image

Afscheid nemen, ik ben er nooit goed in geweest en heb een lichte voorkeur voor ‘no goodbyes, I’ll see you soon’ ontwikkeld. Dit maakt het gedag zeggen en het wachten iets makkelijker. Net zoiets als een plijster er heel langzaam afhalen of in een keer.. en ik ga niet voor de snelle aanpak, de leegte erna vreet je dan vanzelf op.
Uitstellen van afscheid nemen, ook daar ben ik goed in. Iets met je kop in het zand steken of tot de aller laatste minuut er alles uithalen, beiden verzachten de pijn van de plijster niet.
Als afscheid maakte wij (mijn nicht, broertje en ik) een city trip, om alles er nog even uit te halen. Om op te laden voor het maanden uit elkaar zijn.. en went het? Nee natuurlijk niet! Maar de herinnering en de foto’s van de trip maakt het terug kijken fijner!

image

Reunited in Crete! Toen het ein-de-lijk zover was dat we konden gaan aftellen voor ons (vriend lief en ik) bezoekje aan Kreta werd het wachten iets leuker. De dag van vertrek kon mij dus ook niet snel genoeg gaan! Helaas ging ons vliegtuig op het vliegveld van Heraklion kapot, moest er een andere kist vanuit Amsterdam ons op Rotterdam komen halen en moest mijn broertje de passagiers die op weg naar huis gestrand waren opvangen in een hotel. Vriend lief en ik kwamen uren later aan en broertje lief -die ons op zou halen- moest inspringen op zijn vrije dag. Onze hereniging liet dus nog even op zich wachten. En dat was killing!
De volgende ochtend vroeg kwam hij al aanrijden, in zijn nieuwe auto, in een voor hem bekende omgeving, een leven dat wij alleen van foto’s en Skype kende. En nu stond hij ineens voor mijn neus! Janken! En o wat fijn!
De foto hier boven is op de eerste avond gemaakt, de eerste foto’s bevatte iets teveel rode, natte oogjes😉

image

Memory Making.  Aan alle mooie dingen komt een eind en ook de tijd om terug naar Nederland te gaan brak aan.. Het blijft alleen wel onwennig om zonder een familie lid naar huis te gaan. Een koffer vol souvenirs, een rugzak vol herinneringen en een lading vol gesnoten tissues namen we mee naar Nederland. Waar opnieuw het aftellen kon gaan beginnen..

image

Home is where the heart is! Inmiddels zijn we een goede 7 maanden na zijn vertrek weer herenigd op eigen bodem! Gek genoeg wen je een beetje aan de stilte thuis, maar pas na het thuiskomen voel jij je pas weer compleet. Ik ben trots op hem dat hij het zo goed heeft gedaan daar! En nu is het gelukkig even tijd voor family-quality-time voordat hij weer vertrekt voor een nieuw avontuur. Want als ik gezond was geweest had ik precies hetzelfde gedaan! Ik heb geleerd dat afstand weldegelijk te overbruggen is en dat met social media een berichtje, een foto, een filmpje of een belletje slechts een beeldscherm van je verwijderd is!
En daarom ben ik zo onwijs trots op hem dat hij zijn dromen waarmaakt. Voor quality-time zal ik hem overal opzoeken!

image

Wat is jou ultieme droom?
En wat betekent familie voor jou?

signature Linda

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

