mindstyle sleep blog

Mindstyle | Tips om je nachtrust te verbeteren

Slapen. De één valt binnen een minuut als een blok in slaap -haast in alle omstandigheden- en de ander kan goed voorbereid nog uren naar het plafond liggen te staren. Omdat ik zelf door een slaapsyndroom soms wel de koningin van de nacht lijk -hallo nachtbraken- lijkt het mij leuk om een artikel te schrijven met tips voor een goede nachtrust. Een goede nachtrust is belangrijk omdat we immers 1/3e van ons leven slapend doorbrengen. En dan kan je er beter maar het beste uit halen!

Sleep quote William Blake

Trouble Sleeping
Vele kennen het wel, een nacht naar het plafond staren omdat je niet kan slapen. Vervolgens dwalen je gedachten af en al snel komt je agenda voor de volgende dag voorbij. Je realiseert je dat je nu toch écht in slaap moet gaan vallen omdat je morgen een drukke dag hebt, een belangrijke afspraak of gewoon fit wilt zijn. En dat helpt totaal niet om in slaap te vallen, je wordt er alleen maar onrustiger van.

De hoeveelheid slaap die je nodig hebt hangt af van jou lichamelijke toestand en jou manier van leven.

Vergeet niet om voldoende rust in te plannen
Hiernaast is slapen een onderschatte bezigheid. Een mensen lichaam heeft niet alleen voldoende slaap nodig om je goed te voelen. ’s nachts werkt je lichaam hard aan herstel, je huid moet herstellen van alle schadelijke invloeden van buitenaf. Je ogen en hersenen hebben voldoende rust nodig en je spieren ontspannen helemaal. Een gezond persoon heeft dan ook al snel een uurtje of 8 aan slaap nodig. Uren die veel mensen door een druk schema of bijvoorbeeld een slaapsyndroom niet kunnen maken. Natuurlijk zijn er ook mensen die met minder uren fit opstaan, in theorie is het namelijk zo dat je lichaam na een goede kernslaap van 4 á 5 uur uitgerust kan zijn (maar dat geld niet voor iedereen).

sleep quote

Vandaag een aantal tips om zo snel en fijn mogelijk in slaap te vallen.

Beweeg voldoende
Zorg ervoor dat je lichaam overdag voldoende beweging heeft gekregen. Je weet zo ongeveer wel wat jou lichaam aan kan en hoeveel beweging je nodig heb om je lichaam aan het eind van de dag voldaan moe te krijgen.

En toch kost ook slapen energie! Echt waar? Ja echt waar! Je hartspier, je hersenen en je lichaam blijven actief.

➳ Maak je hoofd leeg
Probeer niet gestrest of met een hoofd vol gedachten te gaan slapen. Op deze manier zal je gedachtengang haast oneindig zijn. Probeer een boek te lezen, neem een douche of die iets kleins waar je jou hoofd leeg mee maakt.

Sleep quote blog

➳ Vermijdt beeldschermen
Ken je het gevoel dat je wel een nacht door kan werken als je in de avond al een poos achter een beeldscherm vertoef? Door al het kunstmatige licht maakt jou lichaam vertraagd Melatonine aan, en dit lichaamseigen stofje is essentieel om te kunnen slapen. En hiermee houd je jou hersenen ook actief, probeer iets te zoeken wat je ontspant.

Neem een douche of bad
Door warm water ontspant je lichaam en je spieren. Zo kan je lekker rozig je bed in duiken. Een fijn geurende douchegel of bodylotion kunnen je daar ook bij helpen.

Tip van oma
Neem een theelepel honing voordat je naar bed ga.

➳ Vermijdt voedsel
Eten vlak voor het slapen gaan kan je beter vermijden, zeker suikers en vetten. Kan je in de avond, net als ik, honger krijgen vlak voor het slapen gaan en hier niet van kunnen slapen? Kies dan bijvoorbeeld voor een kracker of volkoren biscuits of een beschuitje, deze stillen de honger zeker zonder je energie te geven.

Warme dranken
Warme, kalmerende thee of melk kunnen je ook helpen om slaperig te worden.

Zo min mogelijk licht
Zoals ik eerder al zei maakt je lichaam vertraagd Melatonine aan wanneer je omgeving te licht is. Heb je een beetje licht nodig kies dan voor een nachtlampje die weinig ligt geeft of zet een kaars neer. Dit laatste werkt ook nog eens rustgevend.

➳ Ritme
Wanneer je lastig slaapt wilt het nog weleens helpen om een vast slaap en waak ritme aan te houden. Zo kan je lichaam aan de nieuwe biologische slaapklok werken.

sleep quote blog

Een warm nest
Slapen word lastig wanneer je omgeving koud is (of je moet daar juist van houden) zorg er dan voor dat je warm gekleed bent, een kruik in je bed leg of een elektrische aanzet voor je het bed in duik.

➳ Wacht niet op de slaap
Een wijze les die ik jaren geleden van mijn oude huisarts gekregen heb: blijf niet liggen wachten op het moment dat je in slaap valt. Ga iets doen, loop bijvoorbeeld een rondje, schrijf iets op papier of lees een boek.

Voldoende frisse lucht
Zorg ervoor dat er voldoende frisse lucht in je slaapkamer is.

Patroon
Hou eens een schriftje bij, of in je agenda, hoe je nacht was. Misschien herken je wel een bepaald patroon in je slechts en goede nachten. Misschien heeft het wel met een activiteit van die avond te maken of met de volle maan. Veel mensen, waaronder ik, slapen weinig tot niets wanneer de maan vol is.

sleep quote blog

➳ Schrijf het op!
Je kent het vast wel, je lig lekker weg te dommelen en er schiet je ineens wat te binnen. Iets wat je nog moet doen of niet vergeten. Schrijf het op! Zo krijg je het op papier (zo weet je dat je het niet kan vergeten) en uit je kop.

➳ Hulp
Mocht je nog zoveel tips toegepast hebben en blijf je een nachtbraker, maak dan eens een afspraak met je huisarts. Die kan jou vast verder helpen of doorverwijzen naar een specialist.
Mij advies: ga niet zomaar slaappillen, of pillen die iets met je nachtrust kunnen doen/verbeteren uitproberen, maar ga naar je huisarts. Het is mogelijk dat het probleem of oorzaak op een heel ander vlak ligt dan je zelf had verwacht. En mocht je door tabletten een teveel aan Melatonine binnen krijgen (per persoon is de dosering verschillend) ga je ook slechter slapen door een opstapeling van de Melatonine.

Schaam je niet voor je probleem omdat iedereen ‘weleens slecht slaapt’. Vele mensen kampen ermee en voor een groot gedeelte is er een passende oplossing!

Sleep quote blog

Mijn chronische slaapritmestoornis
Zo’n ander half jaar geleden had ik eindelijk mijn eerste doorverwijzing te pakken. Na jaren -8- van slechte nachten was er eindelijk iemand bereid om verder te kijken. Mijn oude huisarts wilde dat eerst niet vanwege het feit dat veel slaap medicatie verslavend is, je kan straks niet meer zonder. Maar na een simpele test van mijn cardioloog waaruit bleek dat het niet normaal is om 15 keer op een nacht wakker te worden (of helemaal niet te slapen) en werd ik eindelijk grondig getest. Na diverse testen bleek dat mijn lichaam vertraagd en bijna geen Melatonine aanmaakt. Dit noemen ze een Delayed Sleep Phase Syndrome. Met medicatie ben ik een eind op de goede weg,maar zelfs nu kan ik nog een nacht wakker liggen door stress of een volle maan.

Ben jij een makkelijke slaper?

wpid-signature-lin.jpg

Volg jij Linda’s Lifestyle al op Twitter, Instagram of Bloglovin?

28 thoughts on “Mindstyle | Tips om je nachtrust te verbeteren

  1. Wat handig zeg! Ik heb de laatste tijd echt heel veel last ervan en m’n moeder heeft een paar weken geleden van die nachtrust tabletten van de kruidvat meegenomen. Heb ze pas 2x gebruikt, maar beide keren viel ik als een blok in slaap!🙂

  2. Ik kan hier jammer genoeg over meepraten, uuuren. Gelukkig is de tijd dat ik er écht last van heb gehad wel een stuk korter dan bij jou. Maar jeetje het beïnvloedde heel mn leven en kon ook niet naar school. Alles geprobeerd. Gelukkig gaat het elke keer een stuk beter en ik besefte pas met mijn eindexamens (toen sliep ik gewoon goed!) dat ik er bijna van af was. Ik moet wel zeggen met behulp van melatonine. Hiermee wil ik langzaam gaan afbouwen. Bij mij lag het ook altijd dat ik ging denken: “oh shit ik kan niet slapen, ik wil slapen.. NU”. Moet je natuurlijk niet doen maar het is zo lastig om het tegen te gaan. Wat me naast melatonine ook echt geholpen heeft zijn ademhalingsoefeningen. Dus 1-2-3 in, 4-5-6 uit. (of langer). Zijn inderdaad wel allemaal nuttige tips die ik ook heb toegepast of geprobeerd!

    • He vervelend zeg, dat had ik natuurlijk liever niet gelezen!
      Fijn dat de Melatonine je goed helpt, een goede nachtrust is zo belangrijk. En gelukkig heb je in de periode van je eindexamens wel goed geslapen.
      Je kan een tekort hebben of een verstoorde aanmaak van Melatonine, in dat geval weet ik niet of het wel zo slim is om af te bouwen. Maar dat merk je al snel genoeg😉
      Ademhalingsoefeningen zijn inderdaad ook een handige, dank je wel!

  3. Wat vervelend zeg dat je eerst 8 jaar hebt moeten wachten totdat er eindelijk wat meer duidelijkheid was! Ik ben iemand die of in een keer in slaap valt, of ik lig de hele nacht wakker! Ik merk vooral dat als ik het koud heb ik echt niet in slaap kom. Vorige winter ging mijn electrische deken kapot en ik weet nog wel dat ik toen echt de hele nacht niet had geslapen en met 3 broeken en 4 shirtjes aan nog steeds moeilijk in slaap kwam haha. Gelukkig heb ik weer een nieuw warm dekentje

    • Heel erg herkenbaar, ik slaap in de winter ook niet als mijn bed koud is. Gelukkig heb ik bij mijn lief thuis nu ook een elektrische deken, wat zijn die dingen toch een uitvinding🙂

  4. Je had me vanochtend moeten zien! Een wrak!!! Ik had wallen (en die heb ik echt NOOIT) en was me toch een partij moe. De hele nacht liggen woelen en draaien. Veel gedroomd en daardoor ook vaak wakker geworden. Elke keer maar heel kort, maar het is doodvermoeiend om zo’n nacht te hebben en de volgende ochtend om half 9 op kantoor te moeten zitten. Terwijl ik me vaak aan alle dingen houd waar jij het ook over hebt, komt het er niet altijd van dat ik goed slaap. En dat heeft eigenlijk vooral te maken met mijn hoofd: Ik kan nu eenmaal niet altijd mijn hoofd ‘leeg’ maken en dat kan soms best vervelend zijn!

    • Dat is zeker heel erg vervelend! Vooral als er dingen blijven hangen en je hoofd maar blijft malen.. dan lijkt er geen einde aan te komen aan de nacht. Heel erg vervelend om te lezen maar zoo herkenbaar dat je je hoofd dan maar niet leeg krijgt. Het lijkt dan echt een eigen leven te gaan leiden op de een of andere manier..
      En juist wanneer je je slaap hard nodig heb is dat extra vervelend.
      Hopelijk maak je aankomende nacht een betere nacht!

  5. Ik heb je al een berichtje gestuurd op Twitter, maar voor iedereen die het hier leest; ‘houd ook rekening met straling!’ Een enorme veroorzaker slapeloze nachten/slaapstoornissen.. Misschien leuk om daar eens iets over te lezen in het kader van deze blog, http://www.stralendnederland.nu/ het zou er goed op aansluiten🙂

    Mooie tips!! Liefs

    • Ik ga het artikel zeker even goed doorlezen! Ik hoor namelijk van meer mensen dat ze hier last van hebben. En ben ook wel erg benieuwd wat dit op de langere termijn voor gevolgen heeft!

      Bedankt voor het delen😉

      Liefs!

    • Fijn dat je arts je hiermee wilde helpen, hopelijk helpt het ook om je nachtrust te verbeteren. Na een goede nacht kan je blik op de wereld ook weer wat frisser zijn🙂

  6. Wat heb je dit weer goed en helder beschreven!!
    Ik was absoluut een slechte slaper, maar gelukkig is dat net als mijn verdere gezondheid sinds februari 2012 een stuk beter.

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s