uitgelicht BNNM the end

Mindstyle Challenge | The end of, Buy Nothing New Month

In februari ben ik de uitdaging met mijzelf aangegaan om niets nieuws te kopen deze maand, een maand lang. En uitgerekend in die maand krijg ik kaartjes voor de huishoudbeurs, heb ik veel verjaardagen, is er ineens vanalles aan vervanging toe én loop ik once in a lifetime aanbiedingen tegen het lijf. Benieuwd of ik mij in heb kunnen houden of dat ik mijn pinpas nog regelmatig heb gebruikt? Lees het op mijn blog!

buy nothing new month blogEen maand niets kopen. Eerder, ergens in 2009 heb ik dit 4 maanden volgehouden om een zakcentje voor mijn reis naar Hong Kong en Australië bij elkaar te sparen. Dit ging mij toen vrij gemakkelijk af en dat moest ook nu weer een makkie worden, dacht ik. Ik heb een maand lang (en dan heb ik ook nog eens de kortste maand gepakt) niets kopen écht onderschat! Misschien wel omdat het een challenge zonder tastbaar doel was? Ik heb geen grote reis gepland en de term ‘sparen’ klinkt erg leuk maar is niet altijd doorslaggevend merkte ik wel.

Wanneer ging ik de mist in?
Week één ging prima, ik kocht niets nieuws. Week twee met daarin de aanloop voor de verjaardag van mijn lief en valentijn kocht ik kaartjes en nog een verjaardagscadeau. Week drie kwam er een once in a lifetime aanbieding voorbij. Een mooie leren camera tas was namelijk €100,- afgeprijsd. Wikken en wegen, wikken en wegen om daarna de knoop door te hakken om het wel te doen. Omdat ik er a. goed over na had gedacht ,ik b. al jaren op zoek ben naar zo’n tas, en c. ik niet wist tot wanneer deze actie zou lopen én daarnaast wist ik zeker dat ik er buikpijn van zou gaan krijgen als ik het niet deed.

bewust bezig

En na die beslissing ging ik de mist in. Kocht ik bioscoop kaartjes, bracht ik een bezoek aan de IKEA om het laatste deel van de verbouwing af te maken -en dat moest die week omdat mijn lief vakantie had- gelukkig hadden wij een IKEA cadeau kaart liggen die wij gebruikte waardoor het nog een beetje verantwoord voelde. En moest ik vrijdag, op de valreep van februari een nieuw scheermes kopen (de oude was letterlijk uit elkaar gevallen) mascara en haarverf. 1 en 2 maart ben ik in Antwerpen en daar wil je niet met uitgroei rondlopen, plannen én keuzes maken. Bewust als ik was kocht ik wel alle 3 de items in de aanbieding! Al met al 1001 excuses om toch iets te kopen. Niet omdat ik de drang voelde om iets te kopen maar wel omdat het op dat moment nou eenmaal zo uit kwam.

Ikea kaart

Wat heb ik ervan geleerd?
Ik was vooral mijn ergste vijand die maand. Iedere beslissing is meerdere malen de revue gepasseerd. Moest ik iedere aankoop verantwoorden bij mijzelf en bij mijn lief. Hij ging op dag 2 al in de mist en was daarna niet een hele grote steun meer haha! Toch werd ik mij bewuster van prijzen en de challenge was een goede stok achter de deur om hier goed over na te denken.

uitgelicht BNNM the endConclusie
Ik heb mij niet helemaal aan de challenge gehouden maar om nou te zeggen dat hij mislukt is, nee dat ook niet. De keuzes die ik heb gemaakt waren niet impulsief maar bewust en goed doordacht. En dat is iets wat ik hopelijk meeneem de volgende maanden en hierdoor niet zomaar aankopen doet die niet nodig zijn of aankopen waar ik spijt van krijg. Ik zal deze challenge zeker nog eens willen doen!

Heb jij weleens een buy nothing new month gehouden?
En heb jij toen weleens aan een verleiding toe gegeven?

signature Lin

Follow on Bloglovin

11 thoughts on “Mindstyle Challenge | The end of, Buy Nothing New Month

  1. Ik heb hem deze maand maar sommige dingen mag ik wel kopen maar vooral geen kleding of make-up, cadeautjes vallen er bij mij niet onder!

  2. Ik wil eigenlijk deze maand een no buy maand houden, maar volgende week ga ik al naar Utrecht toe dus dat gaat hem niet worden haha. Ik wil dit zeker nog een keer doen, het lijkt me gewoon zo lastig.
    liefs x

    • Soms is het inplannen al zo lastig hihi
      ik dacht ook dat februari een rustige maand zou gaan worden en dan loopt het toch weer heel snel anders😉
      Het is een kwestie van gewoon doen, maar ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan haha

  3. Leuk!
    ik wil dit ook doen.. Wil vooral letten op het punt “Koop Geen Ongezond Eten Waar Je Later Toch Spijt Van Krijgt”. Haha, Mission Impossible, maar ga binnenkort toch de uitdaging aan!

    Hoe was Antwerpen?
    XX

  4. Vanwege noodzaak heb ik dit regelmatig gedaan en uiteindelijk wen je er toch wel aan…en ga je vanzelf vaker afwegen of iets echt nodig is…

  5. Je bent je in ieder geval bewuster geweest van je aankopen en dat is ook belangrijk natuurlijk!
    Ik heb het ooit 4 maanden volgehouden om geen kleding te kopen maar dat was ook omdat ik toen heel erg met afvallen bezig was en het als de ultieme beloning zag en dat was het uiteindelijk ook!

    • Ik merk inderdaad dat wanneer je zo’n soortgelijk doel heb gesteld het allemaal ineens veel makkelijker is. Super knap van jou én de beloning was het vast waard als ik het zo lees🙂

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

