travel Notebook reizen en dromen

Travel Notebook | Wanderlust, waarom ik vroeger droomde van backpacken maar het er nooit van is gekomen

Alhoewel ik zelf vrij avontuurlijk ben ingesteld en had verwacht dat ik al backpackend de wereld aan mijn voeten zou vinden is daar tot op de dag van vandaag nog niets van terecht gekomen. Ik reis graag, laten we dat voorop stellen, en heb al heel wat mooie plekken gezien. Toch is het er nooit van gekomen om een backpack te kopen, en reis ik met mijn knal groene hardcase koffer en mijn trolley. Bepaald niet handig wanneer je van plek naar plek hop. Zo pak ik liever het vliegtuig dan de auto, trein of bus. Hoewel een all-in vakantie niet aan mij besteedt is heb ik nog nooit in een hostel of op een camping geslapen. En ik zei eerder dat ik avontuurlijk was? In dit artikel vertel ik waarom mijn dromen zo omgebogen zijn!

travel 2

Meerdere factoren hebben bepaald dat ik luxer ‘moet’ reizen of het anders moet laten schieten. Ze zeggen weleens dat je als chronisch zieke niet op reis kan, (de zon, zee, strand vakanties niet meegerekend) en ik wil graag het tegendeel bewijzen. Aan chronisch ziek zijn hangt een behoorlijk prijskaartje, maar zolang opgeven niet in mijn woordenboek staat wil ik graag mijn dromen om de hele wereld te zien niet opgeven. Op reis gaan word een grote puzzel die begint bij het uitzoeken van de bestemming. Waar vele letten op een leuke slaapplaats moet de mijne vooral functioneel zijn, in de zin van ‘Linda proof’ zijn. In dit artikel neem ik jullie mee langs de extra aandacht puntjes, de punten die voor mij bepalen of iets haalbaar is of niet.

travel 1

Vervoer
Wanneer ik op vakantie ga wil ik er zo snel mogelijk zijn omdat dit simpelweg veel energie scheelt. Zo pak ik liever een taxi of het openbaar vervoer omdat ik mij zo energie zuiniger kan verplaatsen. Niet heel groen, i know maar zo kan ik wel meer doen en zien op een dag. Gemak dient de mens en zo ook de chronisch zieke. Gelukkig kost een taxi in minder ontwikkelde landen niet zoveel. Een koets ritje of een toetrek zijn ook leuke alternatieven.

sunweb

Slaapplaats
Een slaapplaats zoeken is iets waar vaak veel tijd in gaat zitten, de bedden moeten niet alleen goed zijn, ook de kamers moeten zo stil mogelijk zijn en het liefst check ik zo laat mogelijk uit. Ik heb veel slaap nodig en in de ochtend ben ik net een diesel die nog op gang moet komen. Als ik met een groepje reis heb ik ook graag een kamer voor mij alleen, alleen al door de ademhaling van een ander kan ik nachten wakker liggen. Een eigen badkamer of wc is erg belangrijk voor mij aangezien ik hele onvoorspelbare darmen heb door het prikkelbaar darm syndroom en 9/10 buikpijn heb na het avond eten. Ook is de ligging van het hotel belangrijk, ligt het centraal? En zo niet, is er dan openbaar vervoer in de buurt of een shuttle bus die je om de zoveel minuten weg kan brengen? Allerlei extra opties waar ik rekening mee moet houden om mijn vakantie te laten slagen.

brussel

Medische voorzieningen
Wanneer ik naar een minder ontwikkeld of tropisch land ga haal ik zeker de benodigde vaccinaties (beter safe than sorry die aan worden geraden. Ook vind ik het belangrijk dat er goede medische voorzieningen in de buurt zijn. Mocht ik medicatie kwijtraken, of iets oplopen dan is het wel een fijn idee dat er een arts in de buurt is. Gelukkig voel ik mij over het algemeen beter op vakantie en heb ik nog geen arts hoeven bezoeken.

travel 3

Voeding
En dan het hoofdstuk eten. Ik zal het liefst alles van de menukaart proberen als het om nieuwe en buitenlandse gerechten gaat. Echter zijn mijn darmen het daar niet mee eens en ben ik door allergieën, intoleranties en mij PDS bestempeld tot een ‘moeilijke eter’. Door andere oliën en kruiden kan mijn avond al snel eindigen op het dichtstbijzijnde toilet. Ondanks dit bijzonder vervelende fenomeen blijf ik proberen en kwam ik er vorig jaar op Kreta tot mijn verbazing achter dat ik slechts een avond iets verkeerds gegeten had! Muhaha over persoonlijke overwinningen gesproken!

dinner

Planning
Een goede planning is het halve werk. Zo weet je wat je te wachten staat en kan je jou energie zo goed mogelijk doseren. Hoewel ik mij op vakantie niet alleen beter voel, maar het ook beter gaat blijft mijn inspanningsintolerantie een probleem. Ik moet mijn rust duidelijk inplannen om niet in te storten. Zo werkt het nu voor mij erg goed om een actieve dag af te wisselen met een relax dag, en zo blijft het vakantie, werk ik aan mijn bruine kleur en hou ik mijn lijf te vriend!

boat

Tijdens een citytrip probeer ik er wel zoveel mogelijk uit te halen omdat ik eenmaal thuis weer bij kan komen en een korte trip erom vraagt in een korte tijd zoveel mogelijk te zien. Een goede nachtrust is dan wel essentieel en goede planning ook. Zo gebeurd het wel regelmatig dat ik een extra avond ‘thuis’ blijft terwijl de rest uit eten ga, op deze momenten pak ik dan wat extra rust. Na zo’n
trip moet ik wel weken bijkomen, dit is een keuze die ik zelf maak omdat ik heel graag zoveel mogelijk van de wereld wil zien!

travel 3Het zit in mijn bloed
Zoals je gelezen heb moet ik aardig wat aanpassingen maken als ik net als een gezond persoon de hele wereld wil zien. Dit reis virus zit in mijn DNA en deze reislust kun je dus niet uitzetten. Alhoewel reizen met een backpack niet tot de mogelijkheden behoort geniet ik van alle reizen die ik nu maak, ondanks dat het meer werk is om een reis te plannen en ik lichamelijk veel in moet leveren. Ze geven mij het gevoel dat ik leef! Het thuiskomen erna en je beseffen wat een luxe wij thuis hebben vind ik ook heel erg fijn, om vervolgens weer uit te kijken naar een nieuwe bestemming!

Schakel jij ook over op plan B als A niet meer te halen is?

 

signature Lin

Volg jij Lifestyle By Linda al op Bloglovin’?

 

 

 

13 thoughts on “Travel Notebook | Wanderlust, waarom ik vroeger droomde van backpacken maar het er nooit van is gekomen

  1. Er zitten wel wat bekende punten tussen. Zoals het toilet en het eten. Ik moet altijd oppassen wat ik doe en eet. En zelfs hoe lang ik in de zon ga (want te veel zon kan je ook ziek van worden) en hoe laag het temperatuur van het water is (dat kan ook op de buik slaan!). Daarnaast is mijn vriendje niet zo’n makkelijke😉 Hij kan niet zo goed tegen warme bestemmingen, terwijl ik er juist heel erg goed tegen kan. Ik word daar zo happy van, warmte! Maar hij dus niet, waardoor we altijd op zoek zijn naar plekken waar het max. 30 graden wordt. Dan kan ik je vertellen dat je keuze steeds beperkter wordt. Maarrrr… hij zei gisteren dat hij nog wel eens naar Amerika wilt reizen. Je begrijpt dat ik nu alles op alles ga zetten om daar volgend jaar heen te kunnen gaan met hem!

    XOXO

    • Jij moet dus ook met heel wat dingen rekening houden! Ik ga ook liever later in het seizoen op zon, zee, strand vakantie omdat het koude water heel veel energie kost. En dat het invloed heeft op je darmen, zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik was nog niet verder gekomen dan: geen ijs eten na de maaltijd haha!

      Oooh en Amerika, daar wil ik ook heel graag heen, dat je nog niet geboekt heb!😉 Heel erg gaaf en heel veel plezier met het plannen van zo’n droom trip!

      Liefs!

  2. Als tiener zag ik dat nog voor me, al backpackend de wereld over maar het is er nooit van gekomen en inmiddels hoeft het voor mij ook niet meer. Ik wil toch wat meer comfort tijdens de vakantie, hoeft niet super luxe te zijn maar in ieder geval wel mijn eigen badkamer.
    Wel mooi dat ondanks je chronische ziekte en dat het beduidend meer moeite kost om iets geschikts te vinden, het toch mogelijk is om gewoon lekker op vakantie te gaan en de dingen te doen die je graag wilt doen, ook al is het dan misschien in een aangepaste versie…

    • Als je de luxe eenmaal gewend ben en tussen het verkennen van een land ook nog wil rusten is luxe wel een must eigenlijk hé. Lekker eten, een goed bed, een mooiere kamer (want ja het moet niet op thuis lijken) en een zwembad binnen handbereik. Wat zijn we toch verwend😉

      En eerlijk gezegd vind ik het erg leuk om opzoek te gaan naar dé beste plekjes en slaapplaatsen. En dan het liefst zo luxe mogelijk voor zo min mogelijk🙂

  3. Hee meid!
    Het lijkt me echt lastig om met zoveel dingen rekening te moeten houden! ik vind het wel knap dat je het doet en dat je met minder mogelijkheden toch op zoveel plekken kunt komen!

    X

  4. Ik heb nooit de wens gehad om te gaan backpacken. Dat is gewoon niets voor mij. Maar dat houd niet tegen dat ik heel erg van reizen houd. Reizen kunnen je natuurlijk op heel veel verschillende manieren. Voor ieder is er wat wils🙂

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

