uitgelicht goede voornemens

Goede voornemens | Een suiker wake-up call!

Goede voornemens. Lieve help, waar zijn ze gebleven? De zomer heeft inmiddels zijn intrede gedaan en we zijn welgeteld, 6 maanden en 10 dagen verder. Op 14 december deelde ik mijn goede voornemens met jullie, en de tussen stand wil ik graag met jullie gaan delen! Ik ga namelijk vertellen of ik ben gezwicht voor de suikers, of ik mijn dromen aan het vangen ben en hoe het misschien beter zal moeten kunnen gaan. Wandel je met mij mee langs mijn doelen? 

blog 2Mijn doelen waren niet heel erg groot, maar wel belangrijk. Om jullie geheugen een beetje op te frissen (stiekem ook het mijne) en voor de nieuwkomers, wil ik ze graag met jullie delen.

anno 14 december tweeduizendendertien: 
 Voeding: Mijn voedingspatroon ga ik weer eens scherp in de gaten houden en daarom minderen met suikers, zoetstoffen & melk!
♡ Levensstijl: Ik wil mij nog meer gaan focussen op natuurlijke producten. Dit is a. beter voor mijn huid en b. beter voor de natuur. Ook ga ik er meer  op letten dat ik dierproefvrije make-up en producten ga gebruiken.
 Dromen: Nu ik mijn beperkingen aardig heb geaccepteerd wil ik de energie die ik heb inzetten voor dingen waar ik blij van word. Zo wil ik meer met schrijven gaan doen en mooie blogpost maken. Mijn grootste droom is schrijven en reizen combineren, en deze droom ga ik dan ook in stukjes verdelen en beginnen bij het opbouwen van schrijven.

Het complete artikel vind je hier

#1. Voeding

 

Voeding, hoe is het vergaan?
Lang is het goed gegaan, maar ik merk dat ik de laatste tijd meer zoetigheid tot mij neem, en als je eenmaal de rem los hebt denk je met je suiker-vragende-cellen en niet met je gezonde verstand. Tijd voor een wake-up call! Ik kan namelijk niet goed tegen suiker (hallo opgeblazen gevoel) en ik merk dat ik ook minder lekker in mijn vel zit. Suikers moeten een traktaties zijn, en daar moet ik zeker weer naar terug. Ook handig voor de mensen die bikini-proof op vakantie willen!

sugar-729-620x349Suiker alias sluipmoordenaar, hoe gevaarlijk is suiker?
Wij mensen, gaan met een smaakbeleving van een 4-jarige door het leven. Jou tong herkent 4 smaken, zoet, bitter, zout en zuur, maar in de wereld waar wij in leven worden wij altijd naar suiker toegetrokken en herkennen wij vaak maar 2 smaken, zout en zoet. Een volwassen tong herkent 4 smaken en wanneer wij die volwassen tong zouden volgen, zouden we automatisch gezondere keuzes maken. Suiker is duidelijk verslavend (hogere verslavingsgevoeligheid dan drugs), dit werd al getest bij baby’s met suiker op de speen van de fles, de suiker baby’s werden ook letterlijk suiker baby’s. Afkicken dus met je tong en natuurlijke smaken gaan eten!

Suikers, en dat zijn zeker niet alleen de witte of bruine korrels die je los en in klontjes koopt. In welke vorm dan ook, je kan er niet meer omheen en je komt het dan ook overal tegen. In dranken, voeding, fruitsappen en snoep als taarten, chocolade en de o, zó geliefde macarons.

Op de volgende afbeeldingen word uitgebeeld hoeveel suiker er in de producten zit.

aantal-suikerklontjes-per-glas-frisdrankSchermafbeelding-2012-11-01-om-15.33.39

Verrassend hé? Verrassend slecht!

Wat onderscheid suiker van suiker?
De zogenaamde snelle suikers, deze worden niet in energie omgezet maar in vet. Ons westers voedingspatroon zit er vol mee, je lichaam moet hierdoor extra insuline aanmaken en het eeuwige zoeken naar balans brengt jou letterlijk uit balans, en is dan ook doodvermoeiend. Helemaal met een chronische ziekte zit je hier niet op te wachten.

Hiernaast heb je ook de langzame suikers, deze vind je in granen, niet-geraffineerd brood, rijst, koekjes en pasta. Witte suiker is pure suiker, bruine suikers zijn gezonder omdat hier het vliesje nog om de graan zit, en hierdoor remt het de werking van de snelle suikers. Bruine suiker of honing (verrassend genoeg ook een snelle suiker, daarom is het zo mierzoet, genieten mét mate) zijn duidelijk de gezondste suikers als je toch voor suiker wilt gaan.

Laat de zoetjes en zoetstoffen (aspartaam, sorbitol, saccharine) alsjeblieft staan mensen, deze gaan voor gezonder door,maar zijn duidelijk veel slechter en verhoogt het risico op ziektes!

imagesWat nu?
Het jaar is op de helft, bijna dan, en daarmee lig ik nog lang niet uit de race. Wel ga ik hard mijn best doen om suikers zoveel mogelijk te laten staan. De voorkeur gaat uit naar honing in de thee, bruine suiker in de koffie en verder zo naturel mogelijk. En ik kijk er naar uit om mij weer wat lekkerder te voelen zo zonder alle suikers!

#2. Levensstijl

 

cruelty freeNatuurlijke producten
Ik probeer bewuster te winkelen, koop en draag geen bont en met make-up begin ik er steeds meer op te letten. Erg fijn is de gedachte dat de make-up in Nederland sowieso aan een keurmerk (lief zijn voor de beestjes) moet voldoen en anders niet verkocht mag worden. In hoeverre dat mandje niet lek is weet ik niet, wanneer het op een product extra aangehaald word, word ik daar weer blij van! Denk  hierbij aan merken als Lush, The Body Shop en e.l.f.. Dit doel loopt dus behoorlijk de goede kant op, yay!

#3. Dromen

outfit 2 9Dromen, durven, denken, doen.
Over dromen gesproken, begin december was er de wens én de droom om meer en vaker te kunnen bloggen. Mijn creatieve brein ontplofte maar de energie ontbrak mij aan alle kanten. Ik merk dat ik, nu het lichamelijk wat stabieler is, ik positieve energie krijg van het bloggen. Eindelijk kan ik doen wat ik leuk vind, op de momenten dat het mij (lichamelijk) uitkomt. Iedere dag weer sta ik op en voel ik de passie door mijn aderen stromen! Bijna iedere dag lukt het mij om een blogpost te maken, en op goede dagen werk ik wat vooruit, zo voel ik ook niet de druk om dagelijks te ‘moeten’ presteren. Als dat wel zo is ga ik al snel over grenzen heen waar ik letterlijk ziek van word. Een balans hierin vinden is en blijft lastig, maar van vallen en opstaan leer je immers meer dan vanuit een boekje.

Ondertussen ben ik nog wel veel thuis, maar thuis iets kunnen ondernemen geeft al zoveel voldoening, hier word ik écht gelukkig van. Dit doel is dus ongelofelijk hard gegaan voor mij, en daar ben ik iedere dag dankbaar voor, ik hoop dit lang vol te kunnen blijven houden🙂.

En, hoe staat het eigenlijk met jou goede voornemens?

liefs linda

Follow on Bloglovin

 

Bron afbeeldingen: 1, 2, 3, 4 & 5.

 

 

16 thoughts on “Goede voornemens | Een suiker wake-up call!

  1. Pingback: My Daily Lifestyle + winnaar winactie | Linda's Lifestyle & Travel Notebook

  2. Wow ik was die voornemens al lang weer vergeten. Dit is wel een wakeup call met betrekking tot de suikers.. Ik let eigenlijk totaal niet op wat ik eet, eigenlijk niet zo best, misschien maar wat minder cola drinken.. Oeps :$

  3. Ik probeer er idd ook op te letten dat producten dierproefvrij zijn. Zoiezo is alles van de hema goed! Wist je dat er ook een app bestaat? Dan kun je het product invoeren en krijg je alle info wat betreft dierenwelzijn🙂
    Goed te horen dat je je thuis zo vermaakt! Van weinig energie hebben wordt je creatief he😉

  4. Wat goed dat je er zo bewust mee bezig bent, ik moet ook echt veel minder suiker gaan eten want ben erdoor echt veel aangekomen (ja echt ook mijn lichaam wordt dikker) dus het wordt tijd dat ik ook ga vaststellen wat ik wel en niet ga eten want anders ben ik straks wat dikker dat ik bijna kan rollen!

  5. Met mijn goede voornemens gaat het deels goed eigenlijk, alleen ik kijk niet meer elke week even naar buiten om te genieten van de lucht. Dat is zo enorm ontspannend en toch ‘vergeet’ ik het steeds te doen. Vandaag is mijn vrije dag en ik weet nu al dat het volgepropt zit met van alles. Het huis helemaal soppen, dingen doen voor de bruiloft… Pfff het is echt niet altijd makkelijk, zo’n volwassen leven!

    • De lucht is inderdaad prachtig, ik kan er ook uren naar kijken en er foto’s van maken🙂 heb je geen raam met uitzicht op de zonsondergang?
      Zo’n vrije dag is geen uitrustdag zo te horen, hopelijk heb je wel een fijn en ontspannen weekend met hopelijk een mooie lucht waar je buiten met een drankje van kan genieten🙂

  6. Ook ik heb de laatste weken wat moeite met suiker. Of ja, meer moeite om de suiker te laten liggen. Maar wat ben je goed bezig! En je blog is superleuk, keep up the good work!

    • Het is iedere keer weer een sluiper die suikers, voor je het weet nuttig je het alweer teveel! Hopelijk kan jij er ook weer beter tegen en het laten staan🙂 En dank je wel voor het mooie compliment! Ik wilde gisteren op jou blog reageren,over het sporten, maar op de een of andere manier kan ik via mijn mobiel geen berichtjes plaatsen op jou blog. Dan verspringt hij steeds van pagina..

  7. Zelf probeer ik ook zo min mogelijk suiker te nuttigen. Eigenlijk eet ik het zo goed als nooit meer. Maar soms is het natuurlijk onvermijdelijk omdat het zo goed als overal in zit. Daarom probeer ik zoveel mogelijk zelf te maken altijd🙂 Fijn om te horen dat je zoveel positieve energie hebt en deze lekker in het bloggen steekt🙂

  8. Goed dat je alles even op een rijtje zet, zo kan je goed bekijken of je je houdt aan je voornemens, en wat er beter kan. Qua suiker zou ik ook wel iets beter kunnen leven denk ik, hoewel het bij mij nog meevalt. Wel gek om te zien dat er zoveel suiker in bijvoorbeeld zelfs een appel zit!

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s