Mindstyle | Goede voornemens

Het lijkt  misschien nog wat vroeg om het over nieuwe goede voornemens voor 2014 te hebben, maar eigenlijk is het een mooi moment om daar eens goed over na te gaan denken. Dit geeft je de tijd om eens goed over je leven na te denken en te realiseren waar je eigenlijk niet zo blij van word, maar wat nu wel een onderdeel is van jou leven. Ik maakte een overzichtje waarom 2014 jou jaar mag worden! En waarom eigenlijk wachten tot oud & nieuw wanneer je vandaag al kunt beginnen?

Hoe voorkom je dat je in deze valkuil stap en met oud en nieuw volgend jaar weer voor dezelfde uitdaging sta?

SONY DSC

Ergens tussen kerst en oud en nieuw is er één hot item wat ieder jaar besproken wordt. En ik heb het hierbij over goede voornemens! Het begint bij de nieuwjaarsduik (geen idee wie het heeft uitgevonden dat het LEUK is om met zijn allen ijskoud water in te rennen..) en vervolgens gaan wij los op goede voornemens en projecten in dat thema. Maar hebben wij nou écht een jaarwisseling nodig om drastische en kleine veranderingen te maken in je leven? Zoals stoppen met roken, minder drinken, eindelijk willen starten met yoga of mindfulness, of  je realiseren dat er alwéér een jaar voorbij is gegaan zonder je dromen achterna te gaan etc. Van het één val je in het ander en uiteindelijk realiseer je je dat anno 2015 er nog niets veranderd is..

today is a good dat to catch your dreams

Het cliché dat goede voornemens heet
Goede voornemens vind ik wel een dingetje wanneer je, heel cliché, ermee begint op 1 januari. Je leeft toe naar een datum, en vanaf die datum mag je iets niet meer of moet je ineens iets wel gaan doen. Zoals mensen die het verzinnen om vanaf 1 januari ineens weer het sporten op te gaan pakken. Oude sportschool abonnementen worden uit de kast gevist en de sportschool loopt vol met mensen die bijna gemotiveerd zijn om te beginnen, want het klinkt nou eenmaal  zo goed om het weer op te pakken. Van te voren leek het namelijk een super goed idee, maar de dag dat het goede voornemen ingaat krijgen ze toch al snel last van goede-voornemens-ontwijkend-gedrag. Hierdoor houden ze het een paar weken vol en ploffen ze op een maandagavond liever op de bank dan dat ze nog een extra rondje doen in de sportschool. Ach fijn.. volgens mij heb ik mijn punt wel duidelijk gemaakt.

Het belang van goede voornemens
Goede voornemens of doelen waarom zijn ze eigenlijk zo belangrijk? Ten eerste geven ze je een goed gevoel. Probeer daarom een doel zo klein en simpel mogelijk te maken, dan is de kans dat je het in je dagelijks leven past een stuk groter. Ook geeft het een fijn gevoel wanneer je succesjes boekt binnen je gestelde doelen. Wil je toch liever iets groots veranderen? Verdeel het dan onder in kleine doelen, zo is de kans dat je het haal groter en de overstap gaat geleidelijker waardoor het makkelijker vol te houden is. Vergeet niet dat Rome ook niet in een dag is gebouwd!

SONY DSC

Doe het voor jezelf
En het belangrijkste van alles, het moet leuk blijven. Je moet plezier beleven in wat je doet en 100% achter je keuze staan als je ergens mee wilt stoppen. Het werkt namelijk niet wanneer je voor een ander stopt met roken of een verandering in je voedingspatroon aan wilt brengen etc.. Je moet zelf gemotiveerd zijn om met jou nieuwe doel(en) aan de slag te gaan. Sta je nog niet 100% achter je keuze? Laat er dan nog even wat tijd overheen gaan totdat je voelt dat je er écht klaar voor bent. Zo voorkom je dat jij je doel niet haal. En dat werkt niet echt motiverend.

quote durven dromen doen

Pak je droom met beide handen aan, ook als mensen het niet van je verwachten
Doelen zijn er zoals ik al schreef in allerlei verschillende soorten en maten. Stel alleen een doel als het bij jou past, niet wanneer mensen denken dat het bij jou past. En wees niet bang voor de reacties van mensen wanneer je altijd een brave huismus bent geweest en nu ineens van plan ben om iets geks te doen, zoals een lange reis maken of wisselen van baan. Dat mensen het niet van jou verachten moet niet een reden zijn om het niet te doen. Gooi het op tafel en je zult zien dat mensen in je geloven wanneer jij vol enthousiasme over jou plan vertel! En wie weet inspireer jij er wel een hoop mensen mee.

SONY DSC

Veranderingen
Niemand kan in de toekomst kijken en zo kunnen de doelen die jij stelde ineens niet meer zo goed in je leven passen. Of loop je tijdens het werken aan je doelen tegen iets nieuws aan wat nog beter bij jou past, schaam je dan niet om over te stappen en je doelen bij te stellen. Dat je door je oude doel een nieuw inzicht heb gekregen is al een succes op zich!

tomorrow starts today

Wacht niet te lang
Persoonlijk hou ik niet van datum-doelen. Wanneer  ik een verandering toe wil passen die ik dat op mijn tijd en tempo en niet op een afgesproken dag. Zo voorkom ik dat ik mijn doelen uit het oog verlies en mij slechter ga voelen door in het oude ritme door te blijven gaan. Sommige doelen kan je niet iedere dag starten, en maak voor deze dan een mooie planning! Zo kan je niet iedere dag een bepaalde cursus starten, je voorbereiden erop om in de stemming te komen kan natuurlijk wel wanneer jij daar tijd, ruimte en energie voor heb.

Linda’s doelen
Omdat ik niet wil wachten tot oud en nieuw, start ik vanaf vandaag met mijn goede voornemen die ik met de komst van de herfst en winter een beetje uit het oog ben verloren.
 Voeding: Mijn voedingspatroon ga ik weer eens scherp in de gaten houden en daarom minderen met suikers, zoetstoffen & melk!
♡ Levensstijl: Ik wil mij nog meer gaan focussen op natuurlijke producten. Dit is a. beter voor mijn huid en b. beter voor de natuur. Ook ga ik er meer  op letten dat ik dierproefvrije make-up en producten ga gebruiken.
 Dromen: Nu ik mijn beperkingen aardig heb geaccepteerd wil ik de energie die ik heb inzetten voor dingen waar ik blij van word. Zo wil ik meer met schrijven gaan doen en mooie blogpost maken. Mijn grootste droom is schrijven en reizen combineren, en deze droom ga ik dan ook in stukjes verdelen en beginnen bij het opbouwen van schrijven.

Heb jij al nagedacht over jou goede voornemens en doelen?
En luid jij ze in met oud en nieuw?

20131211-015918.jpg

Ik zal het leuk vinden als jij Linda’s Lifestyle volgt opTwitterInstagram of Bloglovin’!

21 thoughts on “Mindstyle | Goede voornemens

  1. Pingback: Goede voornemens | Een suiker wake-up call! | Linda's Lifestyle & Travel Notebook

  2. Pingback: Kandipa | Handgemaakte, dierproefvrije zeep uit India | Linda's Lifestyle & Travel Notebook

  3. Pingback: My Daily Lifestyle | Last pictures of 2013, and hello 2014! | Linda's Lifestyle & Travel Notebook

    • Het zijn 3 basisdoelen en hopelijk groeien er vanuit daar meer mooie doelen 🙂 en een mooie planning uitstippelen en er telkens een toevoegen, misschien is dat een idee? 😉

  4. Heel mooi artikel heb je geschreven. En helemaal gelijk, waarom niet nu beginnen? Ik herken het wel hoor, 1 januari is een streven, hetzelfde als neeeee maandag beginnen we;). Ik denk dat ik de 1ste weer start, maar heb door je blog zeker inspiratie.

  5. Wat een mooi artikel! Ik begin ook altijd meteen met dingen die ik wil veranderen, ik vind die goede voornemens uitstellen tot 1 januari ook altijd maar een beetje raar.. natuurlijk snoep en eet je nog veel met de feestdagen, maar als je daaromheen al op je voeding let is dat altijd nog beter dan helemaal niets doen. Ik ben ook niet zo’n alles-of-niets persoon: alle beetjes helpen namelijk!

  6. Ik heb afgelopen weken nagedacht en kwam tot de conclusie dat 2013 het mooiste jaar in mijn hele leven is geweest. Er zijn zo veel bijzonder mooie dingen gebeurd omdat ik daar zelf voor koos. Ik ben blij dat ik het geluk zelf in de hand heb. En inderdaad per 1 januari beginnen met iets, daar geloof ik totaal niet in! Als ik iets wil, dan maak ik daar snel plannen voor en dat laat ik niet wachten tot 1 januari. Januari vind ik per definitie een weinig inspirerende maand… ik kan me niet voorstellen dat mensen hun voornemens volhouden!

    • Wat fijn om te lezen! Ik ben er ook echt van overtuigd dat er vaker mooie dingen op je pad komen als je er zelf hard aan werk! Ik had ook verwacht dat 2013 wel een ongeluksjaar zou kunnen gaan worden, maat het is ook mijn mooiste jaar sinds tijden 🙂 en ik hoop voor jou dat je dit door kan trekken het nieuwe jaar in. En dat er nog maar veel mooie dingen mogen gebeuren 😀

  7. Goed artikel!
    Ik deed het ook altijd op 1 januari en op 1 februari was ik ze alweer vergeten 😀
    Nu heb ik dus die hardloop-challenge met mezelf. Meer sporten kon ik ook wel gaan doen in december, haha. Het motiveert me wel gelukkig (en het helpt ook wel dat ik altijd wil winnen. Heb een aantal mensen toegevoegd op mn hardloop-app en nu wil ik eerste blijven hahaha) dus dat goede voornemen heeft een goede start gehad.
    Verder ga ik stoppen met roken. Die drie sigaretjes per week kunnen er dan ook best 0 zijn. Ik begin er vandaag maar mee 🙂 hihi. Ik heb 1 januari echt niet meer nodig om mijn leven te beteren geloof ik. Ik heb gewoon motivatie en doorzettingsvermogen nodig en dat heb ik vandaag misschien nog wel meer dan op 1 januari.

    Liefs!

    • Goed om te horen meid! Ik denk dat vele mensen die stok achter de deur nodig hebben en er graag aan herinnerd worden door mensen om hun heen. Goede voornemens worden toch best vaak bestproken zo rond die tijd. Goed om te horen dat ook jij jezelf sterk genoeg voel en gemotiveerd bent! Daar heb je naar mijn idee de helft al mee gewonnen 🙂
      En hoop dat je het vast kan houden, dan ga jij fit en met schone longen het nieuwe jaar in terwijl de rest dan pas begint hihi

  8. Ik doe niet aan goede voornemens. Geloof er eigenlijk niet zo in. Waarom zou je het op 1 januari wel kunnen maar op 14 mei niet? Zolang je er zelf maar achter staat zal het lukken, op welke datum dan ook! Ik doe dan ook niet aan goede voornemens maar mezelf bepaalde doelen stellen doe ik dan weer wel. Afgelopen jaar was dat mn examen halen (check!) en aankomend jaar wordt het een juiste studie kiezen.

    • That’s the spirit! Ik denk daar dus precies hetzelfde over, met voldoende motivatie en zelfdiscipline kom je er wel, ook zonder dat duwtje in de rug op oudjaaravond 🙂
      En zo te lezen ben je al lekker bezig,top! Fijn om te lezen 🙂

  9. Erg mooi artikel! Voornemens vind ik altijd lastig en indd omdat het dan allemaal op 1 jan moet gebeuren. Ik zal tegen die tijd vast een aantal voornemens hebben maar voor mij maakt het niet uit wanneer ik daar mee begin.

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!